Відкриті дані для бізнесу: must have сервіси для підприємця

0
548

Як відкриті дані допомагають підприємцям уникати фінансових втрат і шахрайства?

Протягом 2018–2020 рр. згідно з дослідженням, 51% українських компаній-респондетів постраждали від випадків економічних злочинів та шахрайства. А майже кожна друга організація не проводить взагалі або проводить лише неформальну перевірку та постійний моніторинг доброчесності своїх контрагентів.

Сервіси «YouControl», «Liga Contr Agent», «Опендатабот», «Ring» та «Vkursi.Pro» дозволяють швидко перевіряти надійність потенційних бізнес-партнерів, постачальників, підрядників тощо. Це допоможе уникнути фінансових втрат, попередити шахрайство та невиконання зобов’язань контрагентами.

Раніше такі перевірки забирали кілька днів або навіть тижнів, бо необхідно було робити запити до потенційних контрагентів щодо реєстраційних документів або запити до відповідальних органів влади. Тепер це можна зробити оперативно за декілька хвилин за допомогою сервісів, що використовують відкриті державні дані.

Як це працює: приміром, сервіс «YouControl» використовує дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), реєстру судових рішеньАнтимонопольного комітету, санкційні реєстри різних держав – загалом 120 відкритих джерел інформації з України, країн ЄС, Великої Британії, РФ та Кіпру.

Система створює досьє компаній, відстежує зміни в реєстрах, надає інформацію про наявність судових проваджень, податкових боргів та заборгованості із заробітної плати співробітникам, перебування у чорних списках АМКУ та Мінеконрозвитку. Також можна перевірити наявні дозволи та ліцензії, виявити зв’язки з публічними діячами та багато іншого.

Як відкриті дані захищають бізнес від рейдерства?

В Україні у 2020 році щомісяця в середньому ставалося 75 рейдерських захоплень. Рейдерство зазвичай пов’язане з маніпуляціями з держреєстрами або із судовими рішеннями. Особи, які мають доступ до реєстрів, вносять відомості щодо зміни власника об’єкта нерухомості, складу засновників або керівників підприємства тощо.

Раніше такі зміни оперативно виявити було неможливо, оскільки інформація була закритою. Завдяки відкриттю ЄДР та інших реєстрів створили сервіси «Опендатабот» та «YouControl». Вони допомагають швидко виявити і протидіяти незаконним діям чорних реєстраторів, відстежувати будь-які підозрілі зміни в реєстрах та безкоштовно моніторити свою компанію на предмет змін.

Як це працює: наприклад, сервіс «Опендатабот» необхідно додати до будь-якого з месенджерів, вказати назву компанії та підписатися на сповіщення. У разі будь-яких змін реєстраційних даних бот автоматично повідомить підписника про внесені зміни за допомогою SMS та електронної пошти.

Як відкриті дані можуть автоматизувати та підвищити ефективність бізнес-процесів?

Значна частина рутинних операцій, які виконують співробітники компаній, часто призводить до нераціонального використання часу, коштів та людських ресурсів. Згідно з дослідженням, близько 30% обсягу роботи 60% професій можна автоматизувати.

Завдяки інтеграції інструментів на основі відкритих даних із сервісами компаній можна позбутися паперового документообігу, автоматизувати фінансові операції та підготовку однотипних документів (рахунків, договорів, довідок), спростити взаємодію із контрольними органами для подання звітності. Це не тільки прискорить робочі процеси, а й спростить взаємодію з клієнтами, допоможе заощадити кошти і ресурси та більш ефективно використовувати робочий час співробітників.

Як це працює: наприклад, використання API сервісу «Опендатабот» дозволяє перевіряти контрагента, отримувати актуальні реквізити та автоматично виставляти рахунки й генерувати типові договори. Можна надсилати податкові звіти та отримувати квитанції від ДПС, а також нагадування про необхідність подати наступний звіт.

А щоб зареєструвати торгову марку, достатньо скористатися PatentBot. Він використовує відкриті дані Укрпатенту. Онлайн процедура займе всього декілька хвилин – від пошуку вільного імені для торгової марки до сплати державного мита. Чат-бот доступний для Facebook Messenger.

Як відкриті дані допомагають захищати бізнес в суді?

Для представників бізнесу корисними будуть сервіси «PravoSud» та «Суд на долоні», які використовують відкриті дані Міністерства юстиції та Державної судової адміністрації. Вони допоможуть оперативно знайти судову інформацію, проаналізувати історію ухвалення рішень конкретним суддями, зв’язки між усіма учасниками судового процесу.

Відкритий та оперативний доступ до інформації допомагає протидіяти корупційним зловживанням під час розгляду судових справ, бо можна завчасно виявити потенційні зловживання або конфлікт інтересів, побудувати ефективну стратегію захисту або ж оскаржити судове рішення. Також ці сервіси будуть корисними у моніторингу судової інформації щодо фізичних осіб, що може бути корисним під час найму працівників.

Якщо раніше пошук такої інформації потребував значної рутинної роботи та часових витрат, то тепер будь-який користувач може завантажити необхідні дані у кілька кліків.

Як це працює: наприклад, VartaBot від «PravoSud» перевіряє наявність судових справ, рішень, викликів до суду та боргів у фізичних осіб. Власники бізнесу можуть використовувати бот як для власних потреб, так і для перевірки осіб під час працевлаштування тощо. Щоденно VartaBot моніторить наявність записів у відповідних відкритих державних реєстрах. Як тільки у них з’являться нові дані, бот одразу попередить про це. Також завдяки боту можна знайти адвоката, який може надати професійну допомогу. Бот доступний для користувачів Telegram та Viber.

Як відкриті дані допоможуть підготуватися до перевірок?

В Україні існує близько 80 сфер державного нагляду, як-от щодо дотримання умов техногенної та пожежної безпеки чи законодавства про працю або податковий контроль тощо. Щороку органи державного нагляду призначають 150-215 тисяч перевірок.

Підприємці не завжди знають, коли відбуватимуться державні перевірки їхнього бізнесу, досить часто можуть не розуміти предмет перевірки або суть потенційних порушень і тому не завжди можуть ефективно підготуватись до таких перевірок. Зрештою, це може призвести до штрафів, санкцій чи корупційних ризиків.

Тут у нагоді для підприємців стане «Інспекційний портал», на якому публікують інформацію щодо планів перевірок та їх результатів у різних форматах, зокрема як відкриті дані.
Маючи такий сервіс, представники бізнесу можуть завчасно дізнатися про проведення у них перевірок і якісно підготуватися до них, а державні органи мають змогу відслідковувати порушення у звітах інспекторів.

Як це працюєчерез «Інспекційний портал» кожен підприємець може дізнатись, чи включене до плану комплексних перевірок його підприємство, ввівши код ЄДРПОУ. А також ознайомитися з результатами інших перевірок, які проводить відповідний орган державного нагляду, і типовими порушеннями, що виявляють у процесі таких перевірок.

Крім того, на порталі можна скористатися інструментами «Помічник підприємця» та «Легкі перевірки: порадник для бізнесу». Вони допоможуть спростити підготовку підприємців до зустрічі з державними інспекторами, знайти відповіді на запитання, що можуть виникнути під час перевірок, та пересвідчитись, що права підприємця не порушили, і за потреби автоматично створити скаргу.

Джерело:НВ

Фото: Tim Douglas