Перевірки без попереджень і великі штрафи: як українських підприємців мотивують до встановлення євростандартів харчової безпеки.

0
520

Весна «порадувала» українських підприємців зміною регуляторного середовища, що «обіцяє» велику кількість перевірок з буку органів державного нагляду і контролю, і, як наслідок, – значні штафні санкції.

Як ми повідомляли раніше, 04 квітня 2018 року набрав чинності Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин». Разом із раніше уведеним до дії Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» склалася система забезпечення придатності харчових продуктів до вжитку.

Добре, що в Україну прийшли європейські стандарти безпеки виробництва, приготування, зберігання і продажу харчових продуктів. Сподіваємось, що невдовзі ми будемо споживати безпечні (уточнюємо: не якісні, а саме – безпечні, про якість мова не йдеться!!!) продукти.

А тепер про погане:

  1. Штрафи за недотримання вимог (19 пунктів, чітко визначених ст.65 Закону) коливаються в межах від 3 (для юридичних осіб – від 5) до 50 мінімальних заробітних плат. І вони накопичувальні. Тобто, сума санкцій складатиме суму штрафів по кожному із порушених пунктів, і теоретично може сягнути 322 МЗП для юридичних осіб і 197 МЗП – для фізичних осіб – підприємців. Найбільше покарання – закриття потужностей або точок збуту.
  2. Обов’язкова наявність відповідного пакету документів, що свідчить про реалізацію СПД принципів дотримання системи безпеки харчових продуктів. Якщо простіше – у кожного підприємця має бути пакет документів, що легалізує його право на діяльність на всіх етапах обігу харчових продуктів (про систему НАСРР ми готуємо окремий матеріал, але про всяк випадок запам’ятайте — НАССР стосується безпечності і не стосується якості (тобто можливо використання будь-яких інгредієнтів за умови їх безпечності).
  3. І на солодке – перевірки! Основним регулятором ринку харчових продуктів, кормів та об’єктів санітарних заходів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), яка створена шляхом об’єднання кількох контролюючих установ (Держветфітослужби, Споживчої, Сільськогосподарської та Цінової інспекцій, Санітарно-епідеміологічної служби). Державні аудитори ДПСС наділені досить широким колом прав, в тому числі мають:
  • доступ до всіх будівель потужності;
  • доступ до всієї документації, навіть «секретної»;
  • відбір проб;
  • оцінка (виробництва, протоколів/журналів, процедур, навчання, методу відбору проб, тощо);
  • накладення адміністративного стягнення;
  • зупинення виробництва в окремих цехах;
  • зупинення виробництва повністю;
  • ініціювання припинення експлуатаційного дозволу

А головне – ПЕРЕВІРКИ ПРОВОДИТИМУТЬСЯ БЕЗ ПОПЕРЕДЖЕННЯ!!!!

Тобто без погодження із ДРС, без планувального графіку, без попереднього оголошення. Скарга споживача (читай – сусіда, конкурента, незадоволеного працівника та ін.) – чим не привід для перевірки?

І ще одне питання. Такі дії матимуть наслідком лише виключно реальне підвищення безпеки харчових продуктів?

Чи це чергова легалізована можливість знову залізти підприємцю до кішені?

Станом на 10 квітня поточного року Спілка підприємців «СТІНА» вже має інформацію щодо виявлення порушень цієї системи двома суб’єктами господарювання.

У одного з них відсутня реєстрація потужностей, у другого – відсутні реєстрація потужностей та не забезпечена простежуваність. Поки що цим суб’єктам були надані лише рекомендації, але слід зазначити, що:

  • виробництво та/або обіг харчових продуктів з використанням незареєстрованих потужностей, якщо така реєстрація передбачена законом, тягнуть за собою накладення штрафу на юридичних осіб – 20 розмірів мінімальної заробітної плати, на ФОП-ів – 11  розмірів мінімальної заробітної плати;
  • порушення вимог щодо забезпечення простежуваності тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб – 8 розмірів мінімальної заробітної плати, на ФОП-ів – 5  розмірів мінімальної заробітної плати.

Спілка підприємців СТІНА активно працює в напрямку формування пакету заходів, що дозволять нашим підприємцям, виконуючи норми законодавства, убезпечитись від ймовірних загроз, пов’язаних із перевірками його дотримання.

  1. Насамперед, вирішується ключове питання комунікації із Вінницьким територіальним підрозділом ДПСС на предмет взаємодії при перевірках СПД – учасників спілки. Важливим є можливість залучення громадських активістів до всього процесу взаємодіі ДПСС та підприємців, від участі у перевірках до можливості проведення незалежної експертизи.
  2. Для документального забезпечення СПД ми формуємо послугу, замовлення якої дозволить членам СП СТІНА отримати пакет усіх нормативних документів відповідно до вимог регуляцій. Послуга потребує залучення експертів до вивчення ситуації на кожному конкретному підприємстві і підготовка за результатами вивчення всіх необхідних для безперешкодної роботи СПД документів. Попередні замовлення просимо надсилати на stina.org@gmail.com або на сторінці СП СТІНА у соціальній мережі Фейсбук.
  3. 19 квітня запрошуємо СПД на семінар «Перевірки бізнесу 2018. Практика захисту», на якому кращі юристи і фахівці – практики спілки підприємців СТІНА допоможуть правильно підготуватись та сформувати власну стратегію реагування на майбутні зустрічі із особами, вповноваженими на проведення перевірок. Участь у семінарі безкоштовна, реєстрація – обов’язкова!
  4. Крім того, протягом найближчого часу буде проведено низку спеціалізованих тренінгів, в результаті яких учасники зможуть під наглядом наших експертів підготувати пакет усіх нормативних документів відповідно до вимог законодавства для свого підприємства самостійно.

Ми постійно відслідковуємо ситуацію із впровадженням нових регуляцій. Щоб ця робота була більш ефективною, просимо повідомляти нас на stina.org@gmail.com або на сторінці СП СТІНА у соціальній мережі Фейсбук про факти перевірок та будь які достовірні новини із вищезазначеної тематики.

І пам’ятайте: підприємець – це творець суспільних благ!

Дякуємо Є.Зільберту за допомогу у підготовці матеріалу.