Кабінет Міністрів України Постановою від 18 жовтня 2024 року №1185 вніс суттєві зміни до Положення про Державну податкову службу України (ДПС), розширивши її повноваження у сфері валютного нагляду та доступу до банківської інформації. Нововведення спрямовані на посилення контролю за валютними операціями та додержанням валютного законодавства.
Одним із ключових нових прав ДПС є можливість отримувати інформацію від Національного банку України (НБУ) щодо дотримання суб’єктами господарювання встановлених граничних строків розрахунків за експортно-імпортними операціями. Це нововведення забезпечить податкову службу додатковими механізмами для контролю за виконанням валютних зобов’язань.
Крім того, згідно з новими положеннями, ДПС отримала право за рішенням суду доступу до банківської інформації щодо обсягів та обігу коштів на рахунках осіб, а також до договорів боржників щодо зберігання цінностей або оренди індивідуальних банківських сейфів. Ця зміна має на меті покращити ефективність податкових перевірок та дозволяє більш точно контролювати фінансові операції боржників, що може сприяти скороченню ухилення від сплати податків.
Право отримувати таку інформацію податкова служба отримала на підставі Закону України №3706, що стосується регулювання експорту товарів у режимі експортного забезпечення. Таке положення закріплене у Податковому кодексі України (ПКУ) — пункт 20.1.5, що підкреслює важливість цієї новації для посилення контролю у сфері валютного законодавства.
Додатково варто зазначити, що Закон України “Про валюту і валютні операції” чітко визначає, що органами валютного нагляду є Національний банк України та Державна податкова служба України. Саме ці дві структури здійснюють контроль за дотриманням валютних норм і мають право вимагати від банків та небанківських фінансових установ, які є агентами валютного нагляду, надання доступу до їхніх систем автоматизації валютних операцій, а також інших підтвердних документів щодо здійснення валютних операцій.
Зокрема, органи валютного нагляду отримали право вимагати від банків і небанківських установ, а також поштових операторів доступ до інформації про валютні операції та пояснень щодо проведених операцій. Проте важливо розуміти, що вся інформація, яка збирається під час таких перевірок, належить до категорії конфіденційної: інформація про банки та їх клієнтів підпадає під банківську таємницю, а дані про небанківські установи та операторів поштового зв’язку є інформацією з обмеженим доступом.